keskiviikko 20. toukokuuta 2020

Laihduttamisen terveysvaikutukset

Ylipaino on iso rasitus elimistölle. Itselläni on nyt miljoona kertaa parempi olo kuin vuodenvaihteessa. Kyllä se kymmenen kilon painonpudotus tuntuu hyvältä. Vaikka raskaus teki minulle paljon vaivoja, oli ylipainolla myös oma osuutensa.

Omaa terveyttäni on vaikea mitata konkreettisesti, kun minulla ei ole mitään sairauksiakaan. Kuntotestit olisi kyllä hyvä keino, olen miettinyt jo pitkään esim. cooperin-testin juoksemista. Verikokeitakin voisi ottaa, mutta nekin minulla on ollut todennäköisesti ihan kunnossa jo aiemmin. Raskausdiabeteksesta huolimatta, olivat verensokerini myös ihan normaalit koko raskausajan, ainakin kotimittausten mukaan.

Raskausmyrkytyksen vuoksi verenpaineeni olivat koholla viime vuoden lopulla, pahimmillaan noin 160/110. Nyt äsken kun mittasin, oli verenpaineeni 123/74. Verenpainehan usein kohoaa myös ylipainon seurauksena. Täytyy jatkossakin satunnaisesti mittailla.

Polvikivut ovat kadonneet kokonaan, mikä on minulla selkein merkki paremmasta terveydentilasta. On kevyempi olo, eikä ylipaino enää rasita niin pahasti niveliä. Luulen, että portaissa tämä painolasti kyllä tuntuu vielä, milloinkohan sitä pääsisi taas Malminkartanon portaisiin.. Liikunnan suhteen minun täytyy selkeästi taas potkia itseäni liikkeelle.

Huomatkaa myös, että ylipaino on suuri riskitekijä esim. koronalle! Puhumattakaan monista muista sairauksista. Laihduttaminen siis kannattaa ehdottomasti, jos on reilusti ylipainoa.

Tässä vuosi sitten, alkuraskaudesta otettu kuva. Paino kuvassa noin 84 kg.

2 kommenttia:

  1. Moikka, löysin blogisi juuri tänään ja jään seurailemaan! Itsellänikin on painonpudotusprojekti menossa, ylimääräiset kilot ovat olleet sitkeässä jo monta vuotta mutta nyt alkaa juoksuharrastuksen myötä löytyä enemmän järkeä elämäntapoihin ja motivaatiota syödä hyvin. Ensimmäisenä tavoitteena on päästä alle 60 kiloon tästä nykyisestä 68:sta, katson sitten uusiksi miltä näyttää. Olen siis aika pätkä, 155 cm. :D Tsemppiä paljon tavoitteeseesi, näyttää siltä että olet saanut jo hyvää aikaan ja lähestymistapasi tähän on fiksu ja kokonaisvaltainen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistäsi :) Tuo juokseminen motivoi kyllä hyvin, itsekin joskus tullut harrastettua lenkkeilyä enemmänkin. Käyn lukemassa blogiasi, jos saisin itsekin inspiksen juoksemiseen uudelleen :) Tsemppiä myös sinne!

      Poista